Jak dawkować witaminę C?

Zobacz składniki

Jedną z najczęściej suplementowanych witamin, po którą sięgamy z chęcią zwłaszcza w okresie przeziębień, jest witamina C, czyli kwas L-askorbinowy. Wzmacnianie odporności to tylko jedna z jej licznych zalet. Aby uzupełnić witaminę C za pomocą suplementów, warto wiedzieć, jak działa ta rozpuszczalna w wodzie substancja, a także jakie powinny być jej dawki.

Jak działa witamina C?

Kwas L-askorbinowy jest słabym kwasem, który nie zaburza równowagi ani pH organizmu. Przeciwnie, jego niedobór może prowadzić do mniej i bardziej poważnych powikłań. Zbyt mało witaminy C w organizmie prowadzi do osłabienia układu immunologicznego, niedokrwistości krwawień z nosa, osłabienia naczyń krwionośnych, pogorszenia stanu dziąseł.

Jakie jeszcze role pełni witamina C?

  • uczestniczy w syntezie kolagenu,
  • uczestniczy w ochronie układu nerwowego przed chorobami neurodegeneracyjnymi
  • wzmacnia ściany naczyń krwionośnych.

Witamina C - suplementacja

Suplementy z witaminą C występują w kilku formach. Najpopularniejsze są tabletki i kapsułki. Oprócz samego kwasu askorbinowego zawierają także substancje pomocnicze. Czystą witaminę można kupić w postaci proszku lub granulek do sporządzania roztworów. Najrzadziej używaną, choć korzystną formą suplementu jest płynna witamina C. Z kolei osoby o szczególnie wrażliwym żołądku mogą sięgnąć po jej postać buforowaną substancją zasadową.

Witamina C - dzienne dawkowanie

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C u zdrowej osoby mieści się w przedziale 30-100 mg. Musimy jednak pamiętać, że zapotrzebowanie zmienia się w zależności od stanu zdrowia, samopoczucia, dnia. Witamina C jest niezwykle ważna w organizmie. Kiedy wzrasta zapotrzebowanie na nią?

  • w stanie przeziębienia,
  • u osób z nadciśnieniem tętniczym,
  • u cukrzyków
  • u osób nadużywających alkoholu i palaczy,
  • u osób narażonych na stres i prowadzących nieprawidłowy tryb życia (mało ruchu, snu, nieprawidłowe odżywianie).

To tylko kilka przykładów na stany organizmu, które wymagają uzupełniania większych ilości witaminy C. Warto pamiętać, że witamina ta ulega zniszczeniu w wysokich temperaturach, za to wchłania się lepiej w towarzystwie witaminy E. Suplementy należy przyjmować przed posiłkiem.

Czy można przedawkować witaminę C?

Organizm świetnie radzi sobie z usuwaniem nadmiarów witaminy C z moczem. Ryzyko jej przedawkowania jest naprawdę niewielkie, a nawet gdy taka sytuacja wystąpi, objaw przesytu to lekkie dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Zapotrzebowanie na witaminę C jest kwestią indywidualną, a widełki są tak szerokie, że trudno jest wskazać konkretne wytyczne.

KUP JUŻ TERAZ
INNOWACYJNY SUPLEMENT DIETY

DuoLife Dzień

Suplement Diety
750 ml Forma Płynna

Zobacz już teraz

DuoLife Vita C

Suplement Diety
750 ml Forma Płynna

Kup już teraz

pobierz ulotkę

Duolife Noc

Suplement Diety
750 ml Forma Płynna

Zobacz już teraz